Allmänna Villkor
FÖRSÄLJNINGSVILLKOR I KORTHET
Genom att beställa någon av våra produkter samtycker du att vara bunden av dessa regler och villkor:
• Alla priser inkl. moms.
• Alla våra produkter har 100 dagar ångerrätt. Ångerfristen börjar när du tagit emot varan.
• Din beställning hanteras normalt 24 timmar efter dess ankomst med undantag för kampanjvaror då kan handläggningstiden vara något länge pga. högreorderingång. Beställningar som kommer på helger hanteras på måndag eller nästa arbetsdag. Beställning före kl. 14.00 skickas normalt samma dag, senast nästa vardag (gäller artiklar på lager). Du får ett mejl från transportföretaget där du kan följa ditt paket samt avisering via SMS när och var paketet är klart för uthämtning. Om produkten inte finns på lager eller leveranstiden avviker från vad som anges på hemsidan, kontaktar vi dig.
• Köparen har rätt att reklamera köpet om varan är felaktig, skadad eller väsentligt skiljer sig från hur den presenterats på vår hemsida. Innan reklamationen skall du alltid först ta kontakt med oss så snarast som möjligt:
Lumise kundservice per telefon (031-311 05 11, mån-fre kl. 9-17) eller e-post: info@lumise.se
• För att handla på denna e-handel skall du ha fyllt 18 år. Om du är under 18 år måste du ha målsmans tillstånd att beställa från oss.
• Vi har inget minsta belopp för en beställning, alla beställningar är välkomna.
• Vi tar inte ansvar om leveransen förhindras, försvåras eller försenas av skäl som vi inte kan påverka, t.ex. krig, naturkatastrof, import eller exportförbud, reglerings beslut, trafikstörning eller annat skäl som hindrar Lumise.se e-handel.
VILLKOR
1. LEVERANSTID
Vi strävar alltid efter att hantera, packa och skicka beställningarna så snabbt som möjligt. Beställningar före kl. 14.00 skickas normalt samma dag, senast nästkommande vardag. Om produkt inte finns på lager eller leveranstiden avviker från vad som anges på hemsidan, kontaktar vi dig.
- De vanligaste artiklarna finns i vårt lager i Sverige och skickas från Kungälv. Leveranstiden är 1-3 arbetsdagar.
- Om produkten inte finns i vårt svenska lager kommer den att levereras från Finland. Då är leveranstiden 3-5 arbetsdagar.
1.1 Dessa allmänna villkor (”villkoren”) gäller när du som konsument (”kunden”) gör en beställning via webbplatsen. Villkoren är enbart tillämpliga för Kund som är konsument och som gör beställningar via Webbplatsen.
1.2 Såsom angivet ovan ingås avtal vid köp via webbplatsen mellan dig och Lumise.se.
1.3 För att kunna beställa på webbplatsen måste kunden ha fyllt 18 år. Säljaren accepterar, enligt svensk lag, inte kreditköp till personer under 18 år. Säljaren förbehåller sig rätten att i enskilda fall neka eller ändra en Kunds beställning (exempelvis om Kunden uppgivit felaktiga personuppgifter och/eller har betalningsanmärkningar).
1.4 Säljaren reserverar sig för slutförsäljning samt eventuella bild- och skrivfel på webbplatsen, exempelvis fel i produktbeskrivning eller teknisk specifikation, felaktiga priser samt prisjusteringar (såsom förändrade priser från leverantörer, valutaförändringar) eller felaktig information angående om en vara finns i lager. Säljaren har rätt att korrigera sådana eventuella fel och att ändra eller uppdatera informationen när som helst. All bildinformation på webbplatsen ska uteslutande ses som illustrationer. Sådana illustrationer kan inte garanteras återge det antal varor kunden erhåller eller varans exakta utseende, funktioner eller ursprung.
1.5 Webbplatsen ägs av Lumise.se. Innehållet på webbplatsen ägs av Lumise.se eller dess samarbetspartners eller dess licensgivare. Informationen är skyddad genom bland annat immaterialrättsliga och marknadsrättsliga lagar. Detta innebär att varumärken, firmanamn, produktnamn, bilder och grafik, design, layout samt information om varor, tjänster och annat innehåll inte får kopieras eller användas utan skriftligt godkännande från Lumise.se.
2. LEVERANSALTERNATIV OCH FRAKT INOM SVERIGE
Du kan fritt välja leveransalternativ som passar dig bäst. Om valda alternativen skulle vara olämplig för beställda varor (t.ex. produkt kan vara för lång eller tung), kontaktar vi dig snarast som möjligt och föreslår ett annat alternativ. Vi förbehåller oss rätten att annullera beställningar som inte kan levereras.
• PostNord MyPack: 69kr
Paketet avhämtas från ditt lokala Postens MyPack-ombud. Du får ett SMS när paketet är klart för avhämtning.
• PostNord MyPack Home Delivery: 99kr
Inom Sverige levererar vi mottagarnas paket under dagtid på vardagar, mottagaren kan få sin hemleverans tidigast nästkommande vardag efter att ett tidsfönster har valts. Det finns vanligtvis flera tidsfönster att välja ifrån och varierar beroende på mottagarens adress. I alla större svenska städer erbjuds även hemleverans under kvällstid.
• PostNord Parcel Företag: 124kr
Paketet levereras till adressaten på kontorstid. I tjänsten ingår en leverans. Förvaringstiden för försändelsen efter ett leveransförsök är den vecka då försändelsen anländer samt följande vecka.
• DHL Service Point från 79 kr
Paketet hämtas hos lokalt DHL Service Point-ombud. Du får en SMS när paketet är klart för uthämtning.
• DHL Hemleverans från 199 kr
Paketet levereras till adressaten på kontorstid. I tjänsten ingår en leverans. Förvaringstiden för försändelsen efter ett leveransförsök är den vecka då försändelsen anländer samt följande vecka.
Ej hämtade paket skickas tillbaka till oss.
Ej utlösta paket returneras till oss. För alla paket som inte hämtas ut förbehåller vi oss rätten att ta ut en avgift för att täcka frakt och administration. Denna avgift är just nu 199 kr inkl. moms.
3. BETALSÄTT 
Klarna Checkout: Kort, internetbank, faktura eller delbetalning
 
Klarna Checkout erbjuder brett utbud av betalsätt: Faktura 14 dagar (0 kr i avgift), kort, betalning via internetbank, och delbetala i din egen takt. Vid betalning via Klarna Checkout överlåtes fordran till Klarna AB (556737-0431) direkt vid dess skapande. Se villkor: Klarna Checkout
4. RETURRÄTT OCH UTBYTE AV PRODUKT
1. Ångerrätt
Privatkund har ångerrätt inom 100 dagar från produktens mottagande. Innan retur måste kundtjänst kontaktas och returer skall ske med Posten MyPack return eller DHL Service Point. Varan skall returneras i original emballage, samt i oskadat och återsäljbart nyskick. Vid skada eller avsaknad av komponenter förbehåller vi oss rätten att reducera värde eller ej godkänna returen.
2. Skadad eller fel produkt
Vi kontrollerar alla varor innan vi skickar ut dem, men skulle varan vara skadad eller på något annat sätt defekt eller om du fått fel produkt eller fel antal så ber vi dig kontakta oss omedelbart (inom 7 dagar) via e-post eller telefon så att vi kan rätta till felet. Vi ersätter den felaktiga varan utan några kostnader för dig snarast som möjligt.
Om du vill returnera eller byta produkt, var vänlig och ta kontakt med oss via e-post: info@lumise.se eller telefon 031-311 05 11. 
Vi ger dig instruktioner för returen och skickar dig de nödvändiga blanketter och fraktsedlar som behövs. Returen är gratis.
Vänligt bifoga följande information:
• Anledningen till retur (ex. skada, oönskad, fel produkt eller byte)
• Kunddetaljer (Namn/beställningsnummer)
• Om du önskar att bara returnera produkten och få pengarna tillbaka eller byta produkten (då återbetalar vi mellanskillnaden).
Returadress:
Lumise Sweden
Maskingatan 3
442 40 Kungälv
5. GARANTI
Om ej annat framgår i produktbeskrivningen lämnar vi 1 års funktionsgaranti. Garanti gäller fel i material eller utförande när produkt är i normalt bruk i för den avsedd miljö. Samtliga garantier gäller från utställt fakturadatum.
I garantifall skall produkt (mestadels endast de felande enheten) returneras till oss för forskning. När vi testat produkten och godkänner att varan är felaktig, ersätter vi den utan några kostnader för dig så snarast som möjligt.
Garanti gäller ej missbruk av produkten, installationsfel, produkten som har modifierats av kunden, underlåtelse att följa bruksanvisningen, eller andra felaktiga handlingar som har skadad produkten.
Garantin täcker produkten och någon frakt. Garantin täcker inte installationskostnader. Utbyte av produkten sträcker ej den ursprungliga garantiperioden.
6. ANSVAR FÖR SAKSKADA ORSAKAD AV GODSET
Köparen skall hålla säljaren skadeslös i den ut-sträckning säljaren åläggs ansvar gentemot tredje man för sådan skada eller förlust, som säljaren inte ansvarar för gentemot kunden enligt andra och tredje styckena i denna punkt.
Säljaren ansvarar inte för skada som godset orsakar
a) på fast eller lös egendom om skadan inträffar då godset är i köparens besittning, eller
b) på produkter framställda av köparen eller på produkter i vilka köparens produkter ingår, eller för skada på fast eller lös egendom som dessa produkter orsakar på grund av godset.
Säljaren ansvarar inte i något fall för produktionsbortfall, utebliven vinst eller annan ekonomisk följdförlust.
Nämnda begränsningar i säljarens ansvar gäller inte om han gjort sig skyldig tillgrov vårdslöshet.
Framställer tredje man krav mot säljaren eller köparen på ersättning för skada eller förlust som avses i denna punkt, skall andra parten genast underrättas härom.
 
7. REKLAMATION
Alla reklamationer mot beställningar eller leverans, ber vi att skickas skriftligt inom (7) dagar efter du mottagit leveransen till: info@lumise.se eller genom att ringa oss 031-311 05 11.
7. AVBESTÄLLNING
Kunden kan avbeställa sin beställning, om beställningen inte levereras i rimlig tid. Avbeställningen ska alltid göras skriftligt till info@lumise.se eller genom att ringa oss 031-311 05 11. Vi strävar att kontakta kunden genom e-post eller telefon om leveranstiden avviker från normala leveranstider. Lumise.se förbehåller rätten att avbeställa beställningen och returnera pengarna till kunden.
9. DATASKYDD
Lumise samlar upp uppgifterna om sina kunder och webbutikens användare, för att kunna erbjuda åt sina kunder den bästa möjliga serviceupplevelsen. Kunduppgifterna används bl.a. för att leverera en trygg service samt för att utveckla webbutiken och kundtjänstkvaliteten.
Lumise respekterar kundernas integritet, och använder de samlade personuppgifterna bara för de ändamålen som beskrivits i vår dataskyddsbeskrivning. Lumise varken säljer eller överlämnar kunduppgifterna vidare i andra sammanhang än beskrivits i den sjunde punkten i beskrivningen.
Kunden måste godkänna dataskyddsbeskrivnings villkor (läsa villkor) för att kunna använda Lumise.se:s service.
10. KONTAKT
Lumise Sweden
Maskingatan 3
442 40 Kungälv
tel. 031-311 05 11
e-post: info@lumise.se