Hur monterar man extraljus på bilen?

Många kunder undrar hur man monterar extraljus på bilen. Extraljus kan installeras på flera olika sätt. Det enklaste, snabbaste och vanligaste sättet är att använda ett extra ljusställ som kan fästas bakom registreringsskylten och ett färdigt ledningsnät för att koppla in strömmarna. I det här fallet kan alla delar och komponenter som behövs för installationen köpas färdiga, och det finns inget behov av att göra eller modifiera ljusfästena själv eller mixtra med separata ledningar eller reläer. I vårt urval kan du hitta färdiga reläkabelset med nästan alla kontakter som används i extraljus och massor av olika skärmhållare.
Vår egna kalkylator kan hjälpa dig att automatiskt hitta extraljus som passar ditt bilmärke, modell samt en installation nära dig om du inte vill utföra installationen på egen hand.

Hur installeras extraljus?

Att ansluta extraljus är en enkel och snabb procedur som kan utföras av nästan alla som har arbetat med bilar och el utrustning tidigare. Om du inte har kompetensen eller tiden att utföra installationen själv bör du ta hjälp, en skicklig bilmontör installerar vanligtvis extraljusen på ett par timmar.
 

Traditionell reläanslutning:

Extraljus kopplas vanligtvis med en reläanslutning. Med hjälp av reläet kan extraljusen tändas samtidigt som fordonets egna helljus, utan att extraljusen belastar fordonets egna ledningar eller säkringar.

 

Verktyg som behövs för installation:

  • Extraljus
  • Reläkabelsats
  • Extraljusstativ
  • Skruvar
  • Buntband
  • Tumstock
  • Multimeter
  • Borrmaskin
  • Mejslar, Ringnycklar
  • Pannlampa, handskar

Vi rekommenderar att du använder våra färdiga reläkopplingssatser, eftersom de innehåller allt som behövs för att installera extraljusen. Alternativt kan du köpa ett separat relä, säkringsdosa och ledningar. Våra färdiga extraljuspaket innehåller alla tillbehör som behövs för att utföra ljusinstallationen (exklusive buntar och verktyg).

 

Förberedelser:

Se till att extraljus kan anslutas till ditt fordon med en traditionell reläanslutning. Som en tumregel är reläkopplingen möjlig utan problem för bilar vars befintliga belysning fungerar med halogenextraljus. Om din bil har nyare teknik, som exempelvis Xenon- eller LED, kan du behöva ett separat smart relä som tar helljus signal direkt från CAN-bus. Detta gör också installationen betydligt mer utmanande och i så fall kan det vara bra att överlåta det till en skicklig montör. 

Kontrollera att alla verktyg och delar är tillgängliga och passar ihop och även att kontakterna på reläkabeln matchar dina extraljus och att de har samma polaritet. Läs bruksanvisningen för extraljuset och reläkabelstammen, och följ dem om de skiljer sig från denna instruktion.

Installation av extraljus

1. Montering av registreringsskylthållaren

Ta bort registreringsskylten och eventuell monteringsram för skylten. Det finns ofta vita lock på registreringsskyltens skruvar, som kan tas bort med en skruvmejsel. Kontrollera att registreringsskyltshållaren är i mitten och fäst hållaren i stötfångaren med skruvarna (medföljer i extraljuspaketet). Kontrollera slutligen att Shield-hållaren är ordentligt fastsatt i stötfångaren.

2. Montera benen på extraljusen och fäst extraljusen på stativet

Tänk på att smörja bultarna och muttrarna på extraljuset så att de även kan öppnas senare vid behov. Benen ska inte spännas ordentligt innan extraljuset ansluts och riktas in. Titta efter lämpliga genomförning där kablarna till extraljusen kan träs.


Koppla extraljus

 

1. Ta bort reläkabelns säkring

Ta först bort reläkabelns säkring från säkringshållaren för att undvika kortslutning och elektriska stötar.

 

2. Anslut kontakterna på reläkabeln till kontakterna på de extra extraljusen

Dra kontakterna på extraljusen och anslut reläkabeln till kontakterna.
 

3. Anslut jordledningen till reläet

Reläets svarta jordledning är ansluten med en ringkontakt till minuspolen på batteriet, bilramen eller annan jordpunkt. Dålig jordning kan till exempel orsaka blinkande ljus.

 

4. Anslut strömkabeln till reläet

Anslut reläets röda strömkabel med ringkontakten till +-polen på batteriet. Vissa bilmodeller har en kopplingsdosa bakom batteriet, som kan ha fria utgångar. Om batteriet sitter bak finns det vanligtvis en separat strömanslutning i motorrummet.

 

5. Anslutning av magnetiseringsström och installation av switch

För att få extraljusen att tända samtidigt med bilens egna ljus måste ledningsnätsreläet informeras om driften av sina egna ljus. Detta kan göras genom att koppla reläets magnetiseringskabel till bilens egen helljus kabel.


Hitta rätt tråd:

Signalen för Helljuset är lättast att hitta med hjälp av en multimeter: leta först upp de potentiella ledningarna bakom strålkastaren och mät vilken ledning som får ström när helljuset är på. Det snabbar uppmätningen om du har en medhjälpare som tänder och släcker helljuset så att du kan fokusera på mätningen själv.
Efter att ha hittat rätt ledning ansluts reläkabelstammens magnetiseringsledning till helljusets kraftledning. I denna instruktion används en kabeltjuv för anslutningen, men anslutningen kan givetvis göras med exempelvis en krympkoppling. Magnetkabeln kan även kopplas till glödlampssockeln eller använda till exempel en säkringsdelare, då behöver inte fordonets egna ledningar modifieras alls.
Färdiga LuminaLights reläkabelsatser levereras med en strömbrytare som redan är ansluten till magnetiseringskabeln. Om du använder vår färdiga reläkopplingssats, välj bland följande alternativ:
a) Om du vill att extraljusen ska tändas när bilens egna helljus är tända:
Klipp av den gula magnetiseringskabeln som går från reläet till strömbrytaren och anslut den till +-kabeln på bilens helljus med en kabeltjuv. I det här fallet behöver strömbrytaren inte installeras alls.
b) Om du vill använda en strömbrytare för att välja om extraljusen ska tändas med bilens egna extraljus:
Installera strömbrytaren på lämplig plats på bilens instrumentbräda och anslut den svarta ledningen till batteripolen eller annan jordpunkt. Anslut den fria änden av den gula kabeln till +-kabeln på bilens helljus med en kabeltjuv.

 

6. Koppla parkeringsljuset (tillval)

Om ditt extraljus har en parkeringsljusfunktion kan du ansluta den genom att koppla den blå ledningen på reläkabelstammen med kabeltjuv till +-ledningen på fordonets egna parkeringsljus.

 

8. Fäst de hängande ledningarna och reläet

Fäst de hängande kablarna i bilens motorrum, t.ex. med buntband. Montera reläet på en plats där det är skyddat från fukt och damm.

 

9. Sätt tillbaka säkringen i säkringshållaren och testa extraljusens funktion

Sätt tillbaka säkringen i säkringshållaren. Installationen är nu klar och du kan testa om extraljusen fungerar. Rikta in extraljusen och dra åt samtliga bultar och muttrar.

 

Vid misslyckande:

Extraljus tänds inte:

  • Kontrollera att strömbrytaren är på.
  • Kontrollera anslutningar och jordning. Kontrollera att Signalkabeln ifrån reläet är ansluten till rätt ledning (helljus +).
  • Kontrollera att lampan tänds om du tillfälligt ansluter den direkt till batteripolerna.

Extraljus slocknar inte:

  • Kontrollera att signalkabeln är ansluten till rätt ledning (helljus +).
  • Kontrollera att din bil använder + spänning för att styra ljusen.

Felljus tänds i bilen:

  • Ett traditionellt reläkabelnät som detta kanske inte passar din bil.

Monteringsvideo: LuminaLights Predator X2 extraljus

Hur monterar man extraljus till bil? Titta på denna videon!