- Produktinformation
- Vill du jämföra extraljus?
- Pannlampor och ficklampor
- Vad kan extraljus möjliggöra för dig?
- Förberedelser inför strömavbrott
- Varför investera bra arbetsbelysning?
- Lampa till cykel
- Varför köpa från Lumise?
- Val av extraljus
- Topp tre pannlampor och tips för att välja rätt!
- Vad betyder IP-klassificering?
- Referensnummer och E-godkännande
- Vad är en xenonlampa?
- Vilken färgtemperatur?
- Hur monterar man extraljus på bilen?
Vilken färgtemperatur?
Färgtemperatur- Färgen på ljuset spelar roll
Vilken färgtemperatur?
Färgtemperaturen, normalt uttryckt i grader Kelvin, indikerar ljusets nyans. En låg färgtemperatur betyder varmt ljus, en högre färgtemperatur betyder kallt ljus. Ljus med en temperatur under 3000K brukar uppfattas som gult och väldigt kallt, ljus över 6000K börjar se blått ut. I lampor avsedda för fordonsbruk är neutralvit ca 4500-5500K. Färgtemperaturen på traditionella halogenlampor är 2700-2800K.
Är kallt bättre än varmt?
Det finns inget entydigt svar på denna fråga, det är mer en smakfråga. Vissa gillar varmare ljus mer, medan andras ögon föredrar kallt ljus. Kallare ljus ser vanligtvis ljusare ut för det mänskliga ögat och hjälper till att upprätthålla en bättre vakenhetsnivå. Dock reflekteras vitare ljus från snöflingor vid ett kraftigt snöfall värre än från varmt ljus.
Kan färgtemperaturen väljas?
De vanligaste färgtemperaturerna i extraljus som är avsedda för fordonsbruk är 5000-6000K, och dessa är mycket lämpliga för de flesta av oss. I ett LED- extraljus är en färgtemperatur under 4000K mycket sällsynt.
Glödlampor med olika färgtemperaturer finns för xenonlampor. När det gäller arbetsbelysning och Xenon-omvandlingssatser kan man oftast välja färgtemperatur utefter ens preferenser och användningsändamål. Men som regel används 4300K som färgtemperatur i de fabriksmonterade xenonljusen på fordon och på arbetsbelysningen på arbetsmaskiner. Glödlampor med en färgtemperatur på 4300K ger den högsta ljuseffekten (3200 lumen / 35w glödlampa). Vi rekommenderar 4300K eller 5000K i färgtemperatur för xenon arbetsbelysning.
Samtliga bilder nedan visar effekten av olika färgtemperaturer på ljusets färg. Bilden kan förvränga färgen något, och den slutliga färgen på ljuset påverkas också av t.ex. extraljusets material, men du kan ändå få en ganska bra uppfattning av de olika alternativen från bilden.
- Färgtemperaturen på 3000K är gulare än andra xenonljus, men inte lika gult som ljuset från en halogenlampa. Det gula ljuset syns bättre än andra i dimma och regn.
- 4300Ks färgtemperatur används i nästan alla fordons original xenon-lampor och nästan alla arbetsljus i den dyrare prisklassen. Ljuseffekten för en glödlampa med en färgtemperatur på 4300K är högre än vid andra färgtemperaturer. Färgen på ljuset är nästan vit, men något gulaktig. Ljuseffekt ca 3200 lumen / 35w glödlampa.
- Färgtemperaturen på 5000K motsvarar vitt ljus, vilket många tycker är den behagligaste ljusfärgen för billjus. Ljuseffekten är något lägre än i 4300K-lampor.
- Färgtemperaturen på 6000K är den populäraste bland bilbyggare som letar efter en förändring av bilens utseende, men som ändå uppskattar en bra ljuseffekt. Tonen i ljuset är blåaktig. Ljuseffekten är något lägre än i 5000K glödlampor, men ändå ganska hög.
- Färgtemperaturen på 8000K ger ett klart blått ljus, vilket många tycker förbättrar bilens utseende. Ljuseffekten är lägre än i andra glödlampor, ca 2500 lumen / 35w.