Försäljningsvillkor

FÖRSÄLJNINGSVILLKOR I KORTHET

Genom att beställa någon av våra produkter samtycker du att vara bunden av dessa regler och villkor:

• Alla priser inkl. moms.
• Alla våra produkter har 100 dagar ångerrätt. Ångerfristen börjar när du tagit emot varan.
• Din beställning hanteras inom 24 timmar efter dess ankomst. Beställningar som kommer på helger hanteras på måndag eller nästa arbetsdag. Beställning före kl. 14.00 postas normalt samma dag, senast nästa vardag (gäller artiklar på lager). Du får ett mejl från transportföretag där du kan följa ditt paket samt avisering via SMS när och var paketet är klart för uthämtning. Om produkten inte finns på lager eller leveranstiden annars är längre än vi lovar, kontaktar vi dig omedelbart.
• Köparen har rätt att reklamera köpet om varan är felaktig, skadad eller väsentligt skiljer sig från hur den presenterats via vår hemsida. Innan reklamationen skall du alltid först ta kontakt med oss så snarast som möjligt till Lumise kundservice per telefon (+358 40 6493299) (mån-fre kl. 8-16) eller
e-post: info@lumise.se
• För att handla på denna e-handel skall du ha fyllt 18 år. Om du är under 18 år måste du ha målsmans tillstånd att beställa från oss.
• Vi har inget minsta belopp för en beställning, alla beställningar är välkomna.
• Vi tar inte ansvar om leveransen förhindras, försvåras eller försenas av skäl som vi inte kan påverka, t.ex. krig, naturkatastrof, import eller exportförbud, reglerings beslut, trafikstörning eller annat skäl som hindrar Lumise Oy/Lumise.se e-handel.

 

EXAKTA VILLKOR

 

1. LEVERANSTID

Vi strävar alltid efter att hantera, packa och skicka beställningarna så snabbt som möjligt. Leveranstiden (tiden tills varan skickas från oss) för en lagervara är det normalt 1 arbetsdag. Beställningar före kl. 14.00 postas normalt samma dag, senast nästa vardag. Om produkt inte finns på lager eller leveranstiden annars är längre än vi lovar, kontaktar vi dig omedelbart.

Transporttid till Sverige: Varan är normalt hos köparen inom 3-4 arbetsdagar (postnummer 10-82) eller 4-6 arbetsdagar (postnummer 62, 83-99) från sändningstid.

Transporttid i Finland: Varan är normalt hos köparen inom 1-2 arbetsdagar från sändningstid.
 

2. LEVERANSALTERNATIV OCH FRAKT TILL SVERIGE

 

Du kan fritt välja leveransalternativ som passar dig bäst. Om valda alternativen skulle vara olämplig för beställda varor (t.ex. produkt kan vara för lång eller tung), kontaktar vi dig snarast som möjligt och föreslår ett annat alternativ. Vi förbehåller oss rätten att annullera beställningar som inte kan levereras.

DHL Service Point 69 kr*

Paketet hämtas hos lokalt DHL Service Point-ombud. Du får en SMS när paketet är klart för uthämtning. Transporttid 3-6 arbetsdag. Operatör: Posti.fi
Leverans kan spåras på https://www.posti.fi/privatkunder/

*) Fri frakt  på ordervärde över 800 kr. Fraktfrihet gäller inte återförsäljaren eller grossistkunder.

 

3. BETALSÄTT


Klarna Checkout: Kort, internetbank, faktura eller delbetalning
 

Klarna Checkout erbjuder brett utbud av betalsätt: Faktura 14 dagar (0 kr i avgift), kort, betalning via internetbank, och delbetala i din egen takt. Vid betalning via Klarna Checkout överlåtes fordran till Klarna AB (556737-0431) direkt vid dess skapande. Se villkor: Klarna Checkout

 

4. RETURRÄTT OCH UTBYTE AV PRODUKT

1. Ångerrätt

Privatkund har ångerrätt inom 100 dagar från produktens mottagande. Innan retur måste kundtjänst kontaktas och returer skall ske med DHL Service Point. Varan skall returneras i original emballage, samt i oskadat och återsäljbart nyskick. Vid skada eller avsaknad av komponenter förbehåller vi oss rätten att reducera värde eller ej godkänna returen.

2. Skadad eller fel produkt

Vi kontrollerar alla varor innan vi skickar ut dem, men skulle varan vara skadad eller på något annat sätt defekt eller om du fått fel produkt eller fel antal så ber vi dig kontakta oss omedelbart (inom 7 dagar) via e-post eller telefon så att vi kan rätta till felet. Vi ersätter den felaktiga varan utan några kostnader för dig snarast som möjligt.

Om du vill returnera eller byta produkt, var vänlig och ta kontakt med oss via e-post: info@lumise.se eller telefon +358 40 6493299. Vi ska ge dig instruktioner för retur och skicka de nödvändiga blanketter och fraktsedlar. Returen är gratis.

Vänligt bifoga följande information:

• Anledningen till returen (t.ex. skadad, oönskad eller fel produkt)
• Kunddetaljer (Namn/beställningsnummer)
• Om du önskar att bara returnera produkten och få pengarna tillbaka eller byta produkten (då återbetalar vi också skillnaden).
• Ditt kontonummer för någon återbetalning.

Returadress:
Lumise Oy/ Lumise.se
Teollisuustie 17
96320 Rovaniemi

FINLAND

5. GARANTI

Om ej annat framgår i produktbeskrivningen lämnar vi 1 års funktionsgaranti. Garanti gäller fel i material eller utförande när produkt är i normalt bruk i för den avsedd miljö. Samtliga garantier gäller från utställt fakturadatum.

I garantifall skall produkt (mestadels endast de felande enheten) returneras till oss för forskning. När vi testat produkten och godkänner att varan är felaktig, ersätter vi den utan några kostnader för dig så snarast som möjligt.

Garanti gäller ej missbruk av produkten, installationsfel, produkten som har modifierats av kunden, underlåtelse att följa bruksanvisningen, eller andra felaktiga handlingar som har skadad produkten.

Garantin täcker produkten och någon frakt. Garantin täcker inte installationskostnader. Utbyte av produkten sträcker ej den ursprungliga garantiperioden.

 

6. ANSVAR FÖR SAKSKADA ORSAKAD AV GODSET
 

Köparen skall hålla säljaren skadeslös i den ut-sträckning säljaren åläggs ansvar gentemot tredje man för sådan skada eller förlust, som säljaren inte ansvarar för gentemot kunden enligt andra och tredje styckena i denna punkt.
Säljaren ansvarar inte för skada som godset orsakar
a) på fast eller lös egendom om skadan inträffar då godset är i köparens besittning, eller
b) på produkter framställda av köparen eller på produkter i vilka köparens produkter ingår, eller för skada på fast eller lös egendom som dessa produkter orsakar på grund av godset.
Säljaren ansvarar inte i något fall för produktionsbortfall, utebliven vinst eller annan ekonomisk följdförlust.
Nämnda begränsningar i säljarens ansvar gäller inte om han gjort sig skyldig tillgrov vårdslöshet.
Framställer tredje man krav mot säljaren eller köparen på ersättning för skada eller förlust som avses i denna punkt, skall andra parten genast underrättas härom.
 

7. REKLAMATION

Alla reklamationer mot beställningar eller leverans, ber vi att skickas skriftligt inom (7) dagar efter du mottagit leveransen till: info@lumise.se eller genom att ringa oss +358 40 6493299.

 

8. AVBESTÄLLNING

 

Kunden kan avbeställa sin beställning, om beställningen inte levereras i rimlig tid. Avbeställningen ska alltid göras skriftligt till info@lumise.se eller genom att ringa oss +358 40 6493299. Vi strävar att kontakta kunden genom e-post eller telefon om leveranstiden dröjs från normala leveranstider. Lumise Oy / Lumise.se förbehåller rätten att avbeställa beställningen och returnera pengarna till kunden.

 

9. DATASKYDD

 

Lumise samlar upp uppgifterna om sina kunder och webbutikens användare, för att kunna erbjuda åt sina kunder den bästa möjliga serviceupplevelsen. Kunduppgifterna används bl.a. för att leverera en trygg service samt för att utveckla webbutiken och kundtjänstkvaliteten.

Lumise respekterar kundernas integritet, och använder de samlade personuppgifterna bara för de ändamålen som beskrivits i vår dataskyddsbeskrivning. Lumise varken säljer eller överlämnar kunduppgifterna vidare i andra sammanhang än beskrivits i den sjunde punkten i beskrivningen.

Kunden måste godkänna dataskyddsbeskrivnings villkor (läsa villkor) för att kunna använda Lumise Oy:s service.

 

10. KONTAKT

 

Lumise Oy/ Lumise.se
Teollisuustie 17
96320 ROVANIEMI
FINLAND

tel. +358 40 6493299
e-post: info@lumise.se